Oost west, uit best?



De moeder van Bram
De moeder van Bram is al een jaartje ouder; ze verplaatst zich buiten per scootmobiel. Hoewel ze het graag kalm aan doet, komt ze toch met plezier haar huis uit. Ondanks de dagelijkse zorgen rondom haar zoon, die bij Parnassia in behandeling is, is het zelf recreëren ook belangrijk. Uitgaan betekent voor haar geen verre tropische vakantie, maar iets in de buurt ondernemen. Dat kan een rondje in het Zuiderpark zijn of iets verder weg, naar Scheveningen of Kijkduin. Markt, braderie of winkelcentrum? Allemaal leuk als het maar niet te druk is: “Vaak ga ik ’s morgens vroeg op pad, dan zijn er nog niet al teveel mensen.”


Droomt ze nog wel eens van een verre reis? “Mijn laatste buitenlandse trip dateert van 24 jaar geleden. Toen was ik in Disneyland Parijs. Reizen hoeft van mij niet meer zo. Vorig jaar zomer ben ik met een (andere) zoon en kleinzoon nog wel een dagje naar vogelpark Avifauna geweest, daar heb ik echt van genoten!” Eigenlijk kan de moeder van Bram ook thuis erg genieten, vooral op niet-doordeweekse dagen: “Hoewel ik zondagochtend vaak bezoek krijg, is het weekend heilig voor me. Ik hoef dan echt niet naar de bioscoop of het theater. Thuis voor de televisie is ook goed. Zolang het maar rustig is.”

De vader van Ramesh
De vader van Ramesh is wegens familie-omstandigheden vrij recent nog tweemaal in Suriname geweest, maar het was geen vakantie. “Mijn laatste echte vakantie met mijn vrouw was tien jaar geleden.” Uitgaan doet hij graag: wandelen met zijn echtgenote in het Zuiderpark of af en toe eens naar de markt of een Surinaams feest. Toch slokt zijn zoon Ramesh veel aandacht op en zijn grote droom zal nog wel even op zich laten wachten.

Wat die is? Vader mijmert af en toe over India, het land waar zijn echtgenote ooit al eens geweest is. Moeiteloos somt hij de plaatsen op waar hij naartoe zou willen: “de deelstaat Goa, de heilige rivier Ganges, de vele beelden en tempels en de befaamde Taj Mahal natuurlijk.” Wanneer Ramesh eindelijk een plekje binnen een beschermende woonvorm heeft gevonden, kan de reis beginnen. Een reis die op zijn leeftijd zowel avontuurlijk als spiritueel zal zijn. Tot die tijd is het nog even: oost west, thuis best!

Geen opmerkingen: