Duo-interview trainer versus cursist Module Zelfbeeld



Wat is de Module Zelfbeeld?
De Module Zelfbeeld is  een training waarin mensen die te vaak te negatief over zichzelf oordelen kunnen leren om meer oog te krijgen voor hun positieve kanten. Op die wijze kunnen zij hun (te negatieve) zelfbeeld meer in balans brengen en een meer evenwichtig en realistisch zelfbeeld ontwikkelen.

De training is bedoeld voor mensen die ‘eigenlijk’ wel weten dat hun negatieve oordeel over zichzelf te streng is, maar die desondanks steeds weer opnieuw blijven vinden dat ze dom, lelijk, saai, onbelangrijk of anderszins negatief zijn.

Trainer: Pim

Wat kunt u vertellen over de cursus?
Pim: “De module telt 10 tot 12 bijeenkomsten van 1,5 uur en na afloop is er een terugkomdag. We reiken de cursisten diverse handvatten aan om meer naar de positieve kanten van hun leven te kijken. Dit met het doel dat de cursisten zich beter gaan voelen over zichzelf en hun leven.”

Kan iedereen meedoen aan de cursus?
Pim: “Ja, in principe kan iedereen meedoen, alleen is de cursus wel lastig voor mensen die heel angstig zijn binnen een groep. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in de groep. Niemand wordt uitgelachen of kritisch bejegend. Er kan wel samen gelachen worden. Als het te problematisch is om een groepscursus te volgen, wordt een enkele keer individuele begeleiding geboden. Er zijn geen rollenspellen in de cursus en het is geen zware (psycho)therapie.”

Wat kunnen de cursisten in de praktijk met de gevolgde cursus?
Pim:”Het is de bedoeling dat wat men in de cursus leert, ook thuis oefent. En daarna ook in de maatschappij toepast. Zo kan men een nieuwe denkwijze integreren in het leven.”

Cursist: Michael

Hoe bent u ertoe gekomen om de cursus te gaan volgen?
Michael: “De cursus wordt door twee mensen gegeven: een SPV-er en een psycholoog.  Wie mee wil doen aan deze module, moet zich opgeven via de behandelaar. Ik wilde graag leren wat positiever over mezelf te denken.”

Hoe heeft u de cursus ervaren?
Michael: “Aan de ene kant zwaar, en aan de andere kant ook plezierig en goed. Ik heb veel over mezelf verteld tijdens de cursus, maar daar voelde ik me niet onveilig bij. Ik werd erg geconfronteerd met mijn gevoel. Ik vond de begeleiding tijdens de cursus goed en heb ook veel aan de uitwisseling met andere deelnemers gehad.”

Wat heeft de cursus u gebracht in het dagelijks leven?
Michael: “Ik merkte dat ik voor de cursus altijd erg keek naar wat ik niet kon en niet naar wat ik wél kon. Ik kijk nu vooral naar wat ik kan en wat ik heb bereikt en daardoor voel ik me ook positiever over mezelf.”

Wilt u meer informatie over Module Zelfbeeld of over andere cursussen? Kijk dan verderop in deze nieuwsbrief naar het Cursusaanbod of neem telefonisch contact op met één van de daar vermelde contactpersonen.

Geen opmerkingen: