Kunst: in de zin van woorden, zinsneden en rijm


Schrijven of dichten kunnen we ook zien als een vorm van kunst. Els Hagendoorn, bewoonster bij Anton Constandse in Den Haag, is creatief met woorden, zinsneden en rijm. De 53-jarige Haagse vrouw is op haar zestiende begonnen met het schrijven van gedichten. Naast het schrijven van gedichten, tekende Els en las ze ook veel. Soms wel drie boeken tegelijk en ze kreeg ze nog uit ook.

Els laat zich voor haar gedichten vooral inspireren door schilderijen. Met name door de schilderijen die Pablo Picasso heeft gemaakt. Haar gedichten werden met de jaren steeds beter. In 1988 kwam het zelfs tot een publicatie van haar gedichten dankzij de bekende dichteres Elly de Waard. De gedichtenbundel heet: ‘De nieuwe wilden’. Werk van een groep dichteressen werd hier destijds in opgenomen. Momenteel werkt Els aan mythische gedichten over onder meer Bidola De Maangodin. "Voor mij is dichten echt een uitlaatklep. Ik vind er rust in. Niemand schrijft zulke gedichten als ik," aldus Els.

"Hee, ik leef; ik doe mee". Mijn
oude woning van de RIBW
ruil ik in voor een nieuwe.
Ik zal je koesteren als m'n schatkamer.

Geen opmerkingen: