Sporten is lonend



Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Nazir Boelan Khan en ben geboren in Suriname in 1966. Sinds vijf jaar woon ik bij stichting Anton Constandse op de locatie Remarque in Den Haag. Ik kook zelf, strijk en maak mijn kamer schoon. Mijn leven loopt nu goed.”

Welke sporten beoefen je en hoe vaak?
“Dagelijks ga ik de deur uit om te fitnessen van 13.00 tot 15.00 uur bij REAKT Platinaweg. Hiervoor moet je wel een REAKT-pasje hebben om mee te kunnen doen en dan kan je daar gratis sporten. Al anderhalf jaar kom ik bij de Platinaweg met veel plezier. Ik kijk er iedere dag weer naar uit en het is voor mij een goede invulling van de middag.  
Naast fitness fiets ik elke dag naar Kijkduin en ik doe aan hardlopen. Ik houd ook van vissen. Dat is voor je lichaam niet echt actief, maar het ontspant wel geestelijk.”

Doet sporten iets met je? En wat?
“Sporten en bewegen doet zeker iets met me. Ik voel me veel krachtiger. Niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch. Ik heb minder last van stress en spanning of lijk er in ieder geval beter mee om te kunnen gaan. Vroeger was ik ook vaak slaperig en moe om dingen te doen, nu veel minder. Een ander voordeel van sporten is dat ik minder pieker.”

Heeft medicijngebruik invloed op sporten?
“Ik heb dagelijks medicijnen en voor de nacht gebruik ik ook vaak slaapmedicatie. Ik heb hier geen last van bij het sporten.”

Wat zijn leuke dingen waar je tegen aan loopt bij het sporten?
“Het is leuk om te merken dat ik meer aankan en weerbaarder word door het sporten. De contacten met andere mensen die sporten op de Platinaweg vind ik ook leuk. Ik maak af en toe een praatje en dat is best gezellig.”

Wat zijn minder leuke dingen waar je tegen aan loopt bij het sporten?
“Soms heb ik weleens spierpijn, maar na een dag trekt dat meestal weg. Of ik doe de volgende keer iets rustiger aan. Het is wel fijn dat je met fitness je eigen tempo kan bepalen. Het komt ook weleens voor dat ik geen zin heb. Meestal ga ik dan toch en als ik klaar ben, voel ik me toch altijd beter dan voor het sporten.”

Zou je sporten aanraden aan andere deelnemers? En waarom?
“Ik denk dat sporten en bewegen belangrijk is voor iedereen. Ik zou het zeker andere mensen en vooral ook mensen met een psychische beperking aanraden. Ik heb er zelf alleen maar voordeel van.”


Geen opmerkingen: