‘Ik en de anderen’



Deze pagina richten we met name op familie, vrienden, kennissen en bekenden van de patiënten. Hierin zult u herkenbare artikelen vinden vanuit de praktijk voor uzelf, maar vooral ook voor uw omgeving.

Schroom dus niet deze pagina ook te laten lezen door uw huisgenoten, familieleden, vrienden, kennissen of andere bekenden. Nieuwe invalshoeken en andere gezichtspunten kunnen soms een beter zicht op uw persoonlijke situatie geven. Meer helderheid en begrip voor u en uw omgeving, dat is het doel van deze rubriek.

Dieren plezieren

Op een regenachtige januarimiddag ben ik op huisbezoek bij twee dames, Clarisse en Margot. Zij hebben al veertig jaar katten, op dit moment acht in totaal. Luisterend naar exotische namen als: Tiffin, Colette, Plon, Mignon, Bastet, Camille, Koetsjing en Truffel. Op mijn eerste vraag wat deze katten voor hen betekenen roept Clarisse direct uit: “Alles!” Margot vult aan: “Thuis staat er iets op je te wachten. Je verzorgt iets. En als zij plezier hebben, dan hebben wij dat ook.”

Kattenliefde en…
Clarisse vertelt: “Oma had al twee katten en thuis hadden we er ook twee én een herdershond.” Margot knikt: “Onze andere oma had naast katten ook ganzen, geiten, honden, konijntjes en een duif.” Kortom, beide dames zijn met dieren opgevoed en grootgebracht. Katten zijn zulke leuke dieren omdat ze een ‘eigen’ karakter hebben en vaak zélf iets gaan doen. Favoriete katten? Clarisse: “Geef mij maar stoute katten! En dan het liefst van het Ciperse ras.” Margot: “Doe mij maar initiatiefrijke katten! Rode katers spreken me hierin erg aan.” 

Tot slot vraag ik de dames te reageren op de zin: de kat als therapie? Clarisse meent: “Een kat in huis geeft rust en voldoening.” Margot vindt: “Door de verantwoordelijkheid zul je niet snel afzakken. En door te zorgen houd je je eigen leven beter op de rails!”

…hondenliefde
Begin februari spreek ik François, die al zijn hele leven huisdieren heeft. Het begon ooit met een zwervende kat, die afkwam op zijn nachtegaal. “Tik, tik”, tegen de kooi, maar gelukkig vielen er geen gewonden. De kat is vijftien jaar gebleven, waarna het hondentijdperk aanbrak. Er was een tijd dat François en zijn echtgenote Josephine vier honden tegelijk hadden, maar nu is er nog maar één in huis, Sheila.

Wat betekent een hond als huisdier? François: “Een hond is je kameraad, je kunt hem knuffelen en is hij is onvoorwaardelijk trouw. Nu de kinderen de deur uit zijn, zorgt Sheila voor leven in de brouwerij.” Ook hem leg ik de stelling voor: De hond als therapeut? François roept meteen: “Dat geldt voor iedere hond! En als je goed zorgt voor je hond dan krijg je er zoveel voor terug: een dagelijkse vriendschap en een grote mate van aanhankelijkheid.”   


Geen opmerkingen: