Wanneer
u weet wat er bij u in de buurt te doen is, dan maakt deze kennis het u
makkelijk om te kiezen. Kiezen of u wel of niet aan een of meer van de
activiteiten in uw omgeving mee zult doen. Dit heet kortgezegd: ‘kennis van de
sociale kaart’.
De sociale kaart
onder de loep
De
sociale kaart is als het ware een groot overzicht bij wie, je waarvoor moet
zijn. Een kaart waarop heel veel onderwerpen een plaats hebben. Hieronder volgt
een greep uit de mogelijkheden:
·
geld: uitkering,
huur- en zorgtoeslag, tegemoetkomingen
·
huisvesting:
woningbouwvereniging, beschermd/begeleid wonen, centraal wonen, anti-kraak,
noodopvang, nachtopvang, pension, kamerbewoning, studentenhuisvesting
·
dagbesteding en
werk: dagbestedingsprojecten, centrum voor werk en inkomen,
vrijwilligerscentrale, uitzendbureaus
·
sociale contacten:
verenigingen, huiskamerprojecten, internetsites
·
vrije tijd:
sportscholen, bibliotheken, muzieklessen, bioscoop, (goedkope) restaurants
·
diversen:
inburgeringscursussen, gewichtsvermindering, juridische bijstand (wetswinkel),
patiëntenverenigingen, familieverenigingen, geloofsgemeenschappen, bijbelvereniging,
apotheken, thuiszorg, gespecialiseerde gezinszorg en wijkagent
Noem
iets en er is wel een organisatie of club voor. Er is voor elk wat wils. De
sociale kaart is altijd in beweging en is op veel plekken te vinden. In de
buurt- of wijkkranten, huis-aan-huisbladen, gemeentelijke publicaties, posters
van welzijnsinstellingen en vooral in hoofden van veel mensen. En niet alleen
in hoofden van hulpverleners. De kaart bestaat uit namen, adressen en
telefoonnummers van mensen en instanties. Deze lijst met namen kunt u zelf
samenstellen en steeds verder uitbreiden. Naar wat bij u past en u verder
helpt.
Hoe vindt u wat bij
u past?
Bedenk
als eerste dat het ontdekken van wat bij u past een zoektocht kan zijn. Wat
maakt u blijer, gelukkiger? Soms zitten uw nieuwe schoenen direct als gegoten,
soms moeten ze worden ingelopen en soms zijn steunzolen een goede oplossing.
Bepaal eerst op welk terrein u iets zoekt: wonen, werken, leren, dagbesteding,
relaties, financiën of ondersteuning bij ziekte.
Denk
na over uw vraag of wens. Schrijf deze op. Overleg met familie/vrienden of met
uw hulpverlener bij welke instantie/organisatie u met die vraag of wens het
beste terecht kunt. Vraag vooral of ze ook van iemand een naam hebben, een
contactpersoon. Bekijk wanneer u daar terecht kunt of wanneer u kunt bellen.
Googelen kan erg helpen of kijken naar openingstijden bijvoorbeeld. Bedenk
altijd een ‘wat-als-vraag’. Schrijf deze ook op. ‘Wat-als-vragen’ zijn vragen
over andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld; “Als ik bij u niet aan het goede adres
ben, bij wie zou ik wel antwoord op mijn vraag kunnen krijgen?” Niet alles wat
u wilt is ook direct in de buurt. Houd daarmee rekening tijdens uw zoektocht
naar wat bij u past.
Wanneer
u denkt de juiste persoon te spreken, gaat u uw wens meer omschrijven.
Bijvoorbeeld ‘kleine dagbesteding met prettige sfeer’ of ‘grote ruimte met veel
mensen waarin ik mijn eigen gang kan gaan’. U kunt ook denken aan wat het u
eventueel kost en of u bereid bent dit bedrag te betalen bij de keuze van
bijvoorbeeld een sportschool. In deze zoektocht kunt u zich ook laten adviseren
door het Maatschappelijk Steunsysteem, waarover meer verderop in deze
nieuwsbrief.
Tip: maak uw eigen
sociale kaart!
Maak een overzicht van uw eigen persoonlijke sociale kaart. Noteer de namen van instanties en personen met wie u contact hebt (gehad). En verzamel bijbehorende adresgegevens, e-mailadressen en websites. U kunt ook nog categorieën aanbrengen, bijvoorbeeld: huisvesting, dagbesteding/werk, sociale contacten etc.
Maak een overzicht van uw eigen persoonlijke sociale kaart. Noteer de namen van instanties en personen met wie u contact hebt (gehad). En verzamel bijbehorende adresgegevens, e-mailadressen en websites. U kunt ook nog categorieën aanbrengen, bijvoorbeeld: huisvesting, dagbesteding/werk, sociale contacten etc.
Het
kan ook handig zijn deze gegevens uit te wisselen met anderen. Vaak krijgt u er
ook weer tips en namen voor terug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten